måndag 23 juni 2008

Vad väntar Sverige på?

Allmän vaccination mot livmoderhalscancer borde vara en självklarhet för Sverige. Visst kostar det litegrann, men det förefaller mig dumdristigt att i onödan riskera unga tjejers hälsa för att spara några kronor. Idag är vaccinet en klassfråga. För alla dem som jobbar och har en hyfsad inkomst blir cancerskyddet inte mer än en försumbar utgift. För alla som lever på bidrag i vilken form det än må vara är situationen en helt annan. Även om de flesta, för att inte säga alla, föräldrar vill skydda sina barn är det i nuläget inte alla som har råd. För en bidragslevande förälder är priset för vaccinationen tyvärr i många fall för högt, och barnet blir alltså utan. Genom att införa allmän vaccinering skulle unga tjejers goda framtida hälsa inte vara ett lotteri, där de "rika" har betydligt fler vinstchanser än de "fattiga".

1 kommentar:

Maja sa...

Du har så rätt i dina åsikter, men så är också Sverige idag ett klassamhälle. Det är bara de som har råd som går till tandläkaren eller som i det här fallet, vaccinerar sin dotter. Jag fick reklam i förra veckan om Gardasil, direkt vänt till mig som har en dotter i 16-årsåldern. Nu går jag och har dåligt samvete och ont i magen för att jag inte har råd att ge henne vaccinet. Hur tror ni jag kommer att känna mig om hon skulle få cancer så småningom också? Det finns alltid något att dra in på säger de som har pengar... Vad då, frågar jag, mat eller? Nej Sverige är inget välfärdsland längre, om man inte har pengar. /Maja

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner