lördag 6 september 2008

En nyvunnen vän med gemensamma intressen

Jag har svårt, men samtidigt inte, att föreställa mig vad Muammar Khadaffi och Condoleezza Rice pratade om under det amerikanska monstrets besök i Libyen. Kanske jämförde de sin respektive envishet och ovilja att inrätta sig efter internationella överenskommelser, eller så pratade de om vem som hade mest effektiva tortyrmetoder, jämförde vilket av länderna som har flest fångar vars fall ännu inte har prövats i domstol, eller kanske bytte de helt enkelt luktsuddigummin. Vad vet jag?

För mig är det ingen större skillnad på de två. Båda är styvnackade intill idiotins gränser, fullständigt döva för omvärldens vädjanden att respektera mänskliga rättigheter - oavsett vem det gäller - och båda har de en alldeles för omfångsrik militär till sitt förfogande.

Så, en sak jag är övertygad om är att de bytte adresser när Condies besök var till ända - för en nyvunnen vän som man har så mycket gemensamt med kan man inte låta falla i glömska.

Inga kommentarer:

 

Anna G Rahms funderingar och spetsfundigheter © 2008. Design By: SkinCorner